|
|
Snarvei til kunstnerne:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GRAFISKE TEKNIKKER
Det finnes fem hovedtyper av grafiske teknikker:
høytrykk, plantrykk, dyptrykk, sjablong- eller stensiltrykk
og gicléetrykk (datastyrt blekkstråletrykk)
1. HØYTRYKK
Dette vil ganske enkelt si at avtrykket tas fra de partier
av trykkmatrialet som er høyere (i relieff) enn resten
av trykkmaterialet.
Tresnitt
Tresnittet er den grafiske teknikken som først kom
i bruk. De første tresnittene ble trykket på
pergament. De eldste bevarte, europeiske trykk skriver seg
fra ca. 1400-tallet. Tresnittet er den første grafiske
teknikk brukt til massekommunikasjon.
Det å lage et tresnitt er både enkelt og billig.
Med en kniv eller et annet redskap skaver en ut et parti av
treflaten, slik at dette blir liggende lavere enn resten av
overflaten. En tar avtrykk av de partier som ikke er bearbeidet
og smører på svart trykksverte eller farge på
de opphøyde partier.
Når en legger et papir over tresnittet og kjører
det gjennom en presse, gir de opphøyde partier et trykk
i relieff på papiret.
Det vanlige ved fargetresnitt er å skjære ut en
blokk for hver farge, og så trykke dem i tur og orden
på det samme papiret.
Linosnitt
Linoleumssnittet tilsvarer det gamle tresnittet både
i arbeidsform og i trykketeknikk som kalles høytrykk.
Teknikken går ut på å skjære vekk
deler av trykkflaten. De ubeskårne delene av trykkplaten
avgir et positivt bilde og former trykkflaten. Teknikken er
svært arbeidskrevende fordi en fullstendig plate må
skjæres ut for hver farge. Kun én plate kan trykkes
av gangen. Tilpassingen mellom hver plate må være
fullstendig. I regelen benytter kunstneren fra ti til tolv
plater til hvert trykk.
2. PLANTRYKK
Dette skjer som navnet sier, i et plan, for eksempel på
overflaten av en litografisk sten.
Litografi
Ordet litografi kommer av gresk lithos, som betyr sten. Teknikken
bygger på at vann og fett frastøter hverandre.
Man bruker en planslipt kalksten. Kunstneren tegner på
stenen med en fettholdig tusj og går deretter over den
med en blanding av salpetersyre og gummi arabicum. Når
man så fukter stenen med en våt svamp, vil den
suge til seg vann på alle partier som ikke er beskyttet
av fettet i tusjen. Trykkfargen valses på stenen og
fester seg bare til de fete områdene, ikke der det er
vått. Et papir legges deretter over stenen og føres
med stort trykk gjennom en presse.
Det å produsere et litografi, er en komplisert prosess.
Kunstneren må tegne motivet speilvendt og lage en sten
for hver farge. Lang erfaring, nøye planlegging og
kunnskap om hvordan fargene blir når de trykkes oppå
hverandre, er helt nødvendig. Nitidig arbeid med fargenyanser
må til for å oppnå best mulig resultat.
Håndkolorering
Hvert trykk har fått sitt personlige
preg ved individuell håndkolorering.
3. DYPTRYKK
Ved dyptrykk arbeides trykksverten kun ned i fordypningene
i trykkmaterialet, oftest en kobber- eller sinkplate og ikke
på resten av metallplaten. Alle trykkene er i relieff.
Eksempler på dyptrykk er de ulike former for metalltrykk,
som kopperstikk, koldnål og etsninger.
Kobberstikk
Gravstikkelen er et eldgammelt redskap. Den har ikke verken
endret form eller bruksmåte siden middelalderen, da
gullsmeden brukte den til å gravere ornamenter eller
mønstre. I motsetning til koldnålen, som risser
linjen inn i metallets overflate, driver gravstikkelen linjen
ned i metallet.
Linjen blir en helt annen enn for koldnålen, som er
myk og lodden. Kobberstikkelens karakter er renhet eller presisjon,
linjen blir dyp og stram. Linjen er så dyp at en kan
se den i relieff i papiret når platen er trykket.
Når bildet er ferdig, ploleres platen slik at alle uregelmessigheter
fjernes. Trykksverten legges kun i linjene, og platen trykkes
med et fuktig papir i en presse slik at papiret "går"
ned i linjene. Dette gjør at en kan "føle"
stikkeltrykkets linjer.
Koldnål
Koldnålen er spiss og skarp, oftest av stål, og
den brukes direkte på metallet. En tegner med nålen
i kobberet eller i sinken. Nålen holdes som en blyant
og linjene risses ned i metallflaten. De blir ikke svært
dype, og nålen vil legge en plogfure av metall langs
linjen. Dette kalles graden. Graden er meget aktiv som billedelement
og gir koldnålsgrafikken dens spesielle karakter, en
myk, lodden og rik tone.
Trykksverten setter seg nemlig like mye i graden som i den
grunne linjen. En vil kjenne igjen en koldnålslinje
etter håndbevegelsen ved avslutningen av hver linje.
Det brukes et fuktet papir slik at graden og linjene best
kan overføres på papiret.
Etsning
Ved etsning blir metallplaten dekket med en form for grunning
som beskytter metallet der syren ikke skal bite.
Motivet kan enten males på platen med en flyende grunn
eller en risser det i en grunn som dekker platen. Tegningen
risses ned i etsegrunnen med et spisst redskap som blottlegger
metallet.
Metallplaten dyppes i syre, og syren angriper platen der grunnen
er fjernet eller det ikke finnes grunn. Lengden av metallbadet
varierer med hvor dype linjer en vil ha.
Trykksverten gnis nå inn i de partier hvor syren har
etset i metallet og trykket produseres. Igjen brukes fuktet
papir.
Akvatint er en etsningsteknikk
en bruker for å oppnå valører. Prinsippet
med akvatinten er at små smeltede harpikskorn som ligger
tett i tett over platen lar syren slippe til omkring dem.
Syren etser rundt dem og i mellomrommene, dermed får
trykkfargen noe å sette seg fast i. Jo dypere man har
etset rundt hvert enkelt harpikskorn, desto mer trykkfarge
kan finne feste. Dermed kan en få hele valørskalaen
i alle farger.
4. SJABLONG- eller STENSILTRYKK
Den fjerde av de grafiske hovedteknikker er sjablong, eller
stensiltrykket. Her overføres trykksverten til papiret
gjennom en sjablong eller en stensil. Det mest kjente eksempel
er silketrykket eller serigrafiet.
Silketrykk eller serigrafi
Silketrykk eller seriegrafi er en gammel, anerkjent kunsthåndverksteknikk.
Fargene trykkes direkte på papir gjennom en sterk og
elastisk duk. Duken av silke eller kunststoff strammes fast
rundt en ramme. For hver farge lages en folie. Fargene blir
trykket hver for seg, og det kreves et trenet øye for
å se hvordan valørene blir der to eller flere
farger trykkes over hverandre.
I tillegg til disse fire hovedgrupper av grafiske teknikker,
finnes det et utall av kombinasjonsmuligheter.
5. GICLÉETRYKK. (datastyrt
blekkstråletrykk)
Nyere multimediateknikk fra 1985. Gicléeskriveren er
en digital skriver som bruker kontinuerlig blekk stråle
teknologi hvor gjennom mikroskopiske små dråper
av blekk overføres med en fantastisk presisjon til
en overflate. Bildet består av pixels eller punkter
som er formet av disse små dråpene i kombinasjon
av de fire fargene (mørke blått, magenta, gult
eller sort). Data fra datamaskinen instruerer skriveren om
hvor mange dråper av hver farge som skal avsettes innen
hvert punkt. Punktene er så små (hver dråpe
kan kun sees under et mikroskop) og så presise at i
stedet for å se punkter vil det menneskelige øye
kun se en granulær fargetoning. Blekkskriveren arbeider
fra venstre til høyre langs en stålstang mens
en trommel med fint kunstpapir spinner motsatt vei av blekket
med en hastighet av ca. 250 tommer per sekund. Hver blekkdyse
(totalt 4, en for hver farge) produserer en million dråper
per sekund, noe som er grunnen til den presise kalibrering
og mekaniske nøyaktighet som giclée skriveren
er i stand til å oppnå.
Giclée kan trykkes på en rekke overflater som
gammelt kvalitetspapir, lerret, silke, etc noe som gir det
sluttlige inntrykk og følelsen av et originalt kunsttrykk.
|
|
|
|